Kulla Gulla's kennel

Direktlänk till inlägg 19 januari 2012

Välkommen till världen L-kullen!

Av L S - 19 januari 2012 21:51

---

Det blev som jag trodde. De föddes den 18 januari, alltså igår. Efter en tur till Strömsholm natten till onsdag, där vi fick veta att allt var helt normalt och att de kunde se 8-9 valpar på röntgen, så började hon valpa kl. 07.00 på morgonen hemma i lådan. En stor tik föddes först (huvudmärkning) och jag tror nog att det är Leia (Prinsessan Leia ni vet). Det känns så :). Tio minuter efter kom nummer två, också det en tik. Efter 15 minuter kom en hane och ytterligare 5 minuter senare en till tik. Tikvalp nummer fyra kom 20 minuter efter och då hade hon fått fem valpar på 50 minuter. Jisses vad bra det gick. Hedda såg inte ens ansträngd ut. Sen tog hon en liten paus på ett par timmar och då kom en hane utan problem. Hedda var jätteduktig, tog av hinnorna och bet av navelsträngen själv på samtliga. Hon fick dessutom utlopp för sitt slickbehov och putsade dem riktigt blanka och fina. Jag behövde inte hjälpa till att lägga någon av dem till tuttarna, alla kröp genast dit själva och började dia. Men sen blev det lugnt. Hade vi inte haft röntgen så hade jag trott att hon var klar, men vi visste ju att det var 2-3 valpar kvar. Efter några timmar och inget händer så ringde vi Falu Djursjukhus och fick rådet att komma in. Där konstaterades det via ultraljud att en valp levde med två var döda och satt som en propp i födslokanalen. Hedda sattes på kalkdropp och fick så småningom ut en död men fullgången hanvalp. Nästa döda valp kom ut nästan dirket efter, men den hade nog dött tidigare av tillståndet den befannn sig i att döma. Den tredje levde ännu med starka hjärtljud... Vi hoppades och höll tummarna, men tyvärr hann den också dö innan den kom ut :(. En stor och fin tik var det. Det kändes nedslående, men vi slapp i alla fall snitt och kunde åka hem med sex friska, pigga valpar.


Hedda som tydligen har en mycket god grundfysik var inte särskilt tagen alls. Hon är en underbar mor som pysslar mycket varligt med sina valpar, är noga med var hon lägger sig igen om hon byter ställning och tvättar dem konstant så alla är skinande rena och ingen behöver ha bajs i baken. Alla äter med god aptit och ligger tysta och samlade mest hela tiden. Jag brukar vara van att få hjälpa förstagångstikar lite med det ena och det andra, men inte Hedda. Hon sköter allt så fint själv. Kommer någon lite utanför eller på fel ställe så puttar hon så fint in den med nosen igen till den övriga högen av valpar. En möstermama helt enkelt =)


Alla valpar hade en bra vikt vid födseln. Ganska jämna, men den första tiken var störst. Här är hon, Prinsessan Leia, nu 1 dygn gammal:


 


Jag har ju klurat på namn, och en hane ska absolut heta Lynx, men sen blir det nog en Lotus också. Tikarna blir Leia och eventuellt Lo, men sen är jag osäker... Har ju fått Lotta på förslag, men det vetefan ;-)


Framtiden är spännande med dessa små liv. Vart ska de hamna, hur ska deras liv bli? När man ser en vuxen Rottweiler kan man inte tro att de har varit så här små och värnlösa en gång. 



Hela gänget samlade i en hög, bökandes i mjölkbaren efter en lämplig tutte!  


Nu ska jag ägna den närmaste framtiden åt att njuta av de små =)


Jag återkommer inom kort!


Lotta

 
 
Hanna

Hanna

20 januari 2012 08:25

Lilla Hedda... :-) Va skönt att det fungerar bra och att hon sköter dem så fint.
Grattis till L-kullen Lotta! :-)

http://www.hannacarolina.wordpress.com

L S

20 januari 2012 11:08

Tack Hanna! Ja, hon är verkligen en duktig mamma.

 
Anna Nordén

Anna Nordén

20 januari 2012 21:58

Lynx =) Första och största i Tikkas kull. Lo ett föl som vi sålt =)

Självklart LOTTA!! Tänkte på det idag när jag gick i skogen med Fjodor på drev =)

http://www.annanorden.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 17 oktober 2013 21:16


Idag blir M-kullen 12 veckor och jag sitter här med endast min Mulle kvar. Maxx flyttade tidigare idag. Mulle har rullat ihop sig på sin bädd nedanför min säng och jag kollar på TV. Utanför faller fösta snön.

Jag är glad över att än en g...

Av L S - 28 september 2013 21:53

Det tog tid, och det har givit mig en hel del huvudbry. Men till slut fick ödet bestämma. Grön hane har valt mig, inte jag honom. Han är den som följer mig som en skugga, så han får stanna, trots att jag inte tycker han är riktigt lika snabb i lek so...

Av L S - 17 september 2013 19:10

Jag försöker välja med förnuftet. Det går dåligt. Då provar jag välja med hjärtat. Det går heller inge bra. Då låter jag valpköparna välja före, så har jag färre kvar att våndas mellan. Ändå undrar jag, tänker, studerar… Har jag gjort rätt? ...

Av L S - 12 september 2013 20:25


En vecka till, sen får jag mitt liv tillbaks :) Missförstå mig rätt - valparna är underbara men kräver en hel del nu då de blivit 7 veckor gamla. Dagarna fylls av allehanda fix med dem, de äter 5 ggr/dag och däremellan är det lek, sömn och upplevelse...

Av L S - 8 september 2013 21:03

---Men vart tar veckorna vägen? Jag borde ha bloggat för länge sedan, men har inte haft tid. Dagarna fylls, förutom av mitt jobb och de vanliga vardagliga sysslorna, med en massa fix med valparna. De börjar bli jobbiga på riktigt nu, och TUR är väl a...

Presentation


Kulla Gulla's kennel - en liten uppfödning av rottweiler.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards