Kulla Gulla's kennel

Direktlänk till inlägg 27 juli 2013

2 dygn gamla

Av L S - 27 juli 2013 20:40

Idag är det lördag. Jag får ständigt leta i minnet vilken dag det är, för man går in i nån slags dimma då man får en kull valpar som ska vakas över dygnet runt. Man rubbas helt i sina vardagsrutiner. Men den här hundmamman är något av det tryggaste jag haft i hundmammeväg. Hon är lugn och försiktig med småttet, är noga med att hon inte ska lägga sig på någon av juvelerna. Puttar ihop dem i en hög intill juvren med nosen och tvättar dem med minutiös noggrannhet. De är skinande rena i sina rumpor :) Skulle någon råka komma lite vid sidan av så plockar hon varsamt upp den med munnen och lägger den tillbaka bland syskonen. Jag lever lyxliv som kennelmamma just nu, får kolla på TV, gå och duscha och sova rätt så bra om nätterna, något som man inte alltid kan räkna med som hunduppfödare med nybliven valpkull. 

Idag kom Joyces matte Chatta hit och hälsade på till "Jossans" stora glädje! Hon visade stolt upp sina valpar för matte ;) Sen passade vi på att väga dem, och konstaterade att de ligger fint i vikt. Alla mellan 400g och 485g. Detta kan dock ändras helt i framtiden. Det viktiga nu är att man ser att de har en stadig uppgång och att de ser runda, friska å krya ut. Själv längtar jag mest till att de kommer i den åldern då de kan gå ut i sin hage och börja upptäcka världen, då de får peronligheter och blir individer. Den tiden är den mest intressanta tiden för mig som uppfödare, tycker jag. Då kan jag sitta och studera dem i timmar.


Vi diskuterade också namn, Chatta och jag. Jag tror den minsta tiken ska heta Myra, för ut kom hon och kravlade sig målmedvetet fram till en tutte som hon genast sög sig fast vid och satt sen där. Som en liten ettermyra :) Namn på hanar blir Maxx, Morriz, Mille och sen har vi flera andra namn på g men inget som är bestämt än. Tiden får utvisa vem som ska heta vad sen.

 
Här är "röd hane" som sover sött under mammans tass. Är det Maxx, Morriz, Mille eller nåt annat tro?

 

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 17 oktober 2013 21:16


Idag blir M-kullen 12 veckor och jag sitter här med endast min Mulle kvar. Maxx flyttade tidigare idag. Mulle har rullat ihop sig på sin bädd nedanför min säng och jag kollar på TV. Utanför faller fösta snön.

Jag är glad över att än en g...

Av L S - 28 september 2013 21:53

Det tog tid, och det har givit mig en hel del huvudbry. Men till slut fick ödet bestämma. Grön hane har valt mig, inte jag honom. Han är den som följer mig som en skugga, så han får stanna, trots att jag inte tycker han är riktigt lika snabb i lek so...

Av L S - 17 september 2013 19:10

Jag försöker välja med förnuftet. Det går dåligt. Då provar jag välja med hjärtat. Det går heller inge bra. Då låter jag valpköparna välja före, så har jag färre kvar att våndas mellan. Ändå undrar jag, tänker, studerar… Har jag gjort rätt? ...

Av L S - 12 september 2013 20:25


En vecka till, sen får jag mitt liv tillbaks :) Missförstå mig rätt - valparna är underbara men kräver en hel del nu då de blivit 7 veckor gamla. Dagarna fylls av allehanda fix med dem, de äter 5 ggr/dag och däremellan är det lek, sömn och upplevelse...

Av L S - 8 september 2013 21:03

---Men vart tar veckorna vägen? Jag borde ha bloggat för länge sedan, men har inte haft tid. Dagarna fylls, förutom av mitt jobb och de vanliga vardagliga sysslorna, med en massa fix med valparna. De börjar bli jobbiga på riktigt nu, och TUR är väl a...

Presentation


Kulla Gulla's kennel - en liten uppfödning av rottweiler.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards