Kulla Gulla's kennel

Alla inlägg under september 2012

Av L S - 6 september 2012 21:30

Jag har bestämt mig för att para Grappa och då börjar den igen, jakten på den perfekta partnern! Det är verkligen inget lätt arbete att gå igenom potentiella hanhundar för parning. Det är mycket som ska stämma. Hälsa, mentalitet, exteriör och stam. De som passerar nålsögat är få. Och även om det finns bra hundar så ska de passa till min tik.


För att beskriva Grappa så är hon ingen flegmatisk Ferdinand som hellre luktar på blommor, utan snarare ett explosivt energiknippe, som alltid är redo! Hon har en stor kamp- och leklust vilket gör det lätt att jobba med henne. Hon kan jobba hur länge som helst för en boll, och tar det emot lägger hon i en högre växel och kämpar hårdare. Grappa är ingen hund som kastar in handduken och tackar för sig i något läge. Däremot får man vara beredd på att kalibrera hennes energi i rätt riktning så att hon inte går i stress, som är lätt då man är en livlig hund med mycket motor. Hon har ganska lätt att lära (skapa minnesbilder), vilket är positivt, men jag har aldrig upplevt henne som direkt mjuk i lydnadssammanhang och samarbete. Hon är alltid fokuserad på sin uppgift när hon får en, d.v.s har en bra koncentrationsförmåga och men kan be henne göra om nästan hur många gånger som helst. Själva arbetet är en belöning i sig för Grappa, därför kan jag också ställa höga krav på henne.


Hon är tränad mot IPO, men skulle lika gärna passa svensbruksets spår eller sök. Grappa har ända sen hon var 7 veckor gammal och kom hit använt sig av sin nos på ett väldigt naturligt sätt. Gården härhemma ska spåras av flera gånger per dag, hon är en otroligt nyfiken hund som bara måste undersöka vad som händer och har hänt. Hon IPO-spårar väldigt noggrant och metodiskt. I skyddsarbetet är hon så gott som klar för IPO1, har ett fullt, fast och tryggt bett som i princip också funnits där från början. 


Jag behöver en stabil herre till Grappa. Hennes livlighet, kamplust och energi vill jag inte ha tillsammans med "skrammel" på nervsidan… Det kunde bli katastrof! Tänk er en Ferrari där styrningen inte funkar och gaspedalen är känslig… Skulle man sen lägga på lite social osäkerhet på dessa snabba reaktioner + stor kamplust så blev det ännu sämre :/ Hua! Däremot vill jag inte tumma på kamplusten, för det kan finnas både livlighet, kamplust och stabilitet i en hund samtidigt. Den behöver inte nödvändigtvis vara slö och ointresserad av det mesta för att vara en stabil hund. Sist men inte minst så får det inte finnas några rädslor, varken sociala eller miljöbetingade. Rädslor är väldigt avbarra och ställer till med stora problem. 


Ja, var finns den här hunden? Det är många som letar efter honom, den "perfekta" :). Jag kommer dock inte att hitta Mr Perfection, men jag vill komma så nära jag kan. Jag har ett par hundar i åtanke idag, men letar tålmodigt vidare efter potentiella fästmän… Återkommer så fort jag bestämt mig.



Presentation


Kulla Gulla's kennel - en liten uppfödning av rottweiler.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards