Kulla Gulla's kennel

Alla inlägg under oktober 2012

Av L S - 5 oktober 2012 19:48

En bra fråga tycker jag, för det är nog olika för många av oss som pysslar med hundar och hundträning. Själv skulle jag nog vilja påstå att jag tillhör mellanskiktet; inte toppenbra och inte heller urusel. Har rätt ok koll på hur man tränar en hund att utföra saker och hur den fungerar men inte den där spetskompetensen som jag upplever att vissa har, fingertoppskänslan. (Observera att det jag skriver här är ur ett personligt perspektiv och mina egna åsikter.)


Jag tycker att en bra hundtränare ska kunna träna många olika typer av hundar med bra resultat. Han/hon ska kunna utvärdera vad för typ av hund de har med att göra (vilka inre egenskaper hunden besitter) och utifrån detta dressera hunden till önskat beteende på snabbast, smidigast väg och i en positiv anda. Alltså motivera hunden till att vilja utföra beteendet. Det kräver en del uppfinningsrikedom och fingertoppskänsla. Visst kan man tvinga och bestraffa en hund att utföra vad man vill att den ska göra, men det blir sällan ett bra resultat och är i egentlig mening ingen dressyrmetod tycker jag.


Jag började fundera över det här med vad bra hundträning egentligen är efter ett möte på min brukshundklubb. Vi tog upp en fråga om vad medlemmarna vill ha för läger eller möjligheter att träna för någon professionell hundtränare under några dagar eller en helg nästa år. Själv har jag genom åren med hundträning och olika instruktörer till slut fått klart för mig, dels vad jag har för hundtyp i kopplet och dels hur jag ska träna denne till önskat beteende, dvs lagt mig till med en stil som passar mig. Många har metoderna varit, och då vi alla är barn i början så var det till viss del förvirrande där de första åren. Framförallt för min fyrbente vän som ena gången blev tränad på ett sätt, för att vid nästa kurs bli tränad på ett helt annat sätt. Vad var rätt och vad var fel? Jag fattade inget… Idag tycker jag det är orättvist mot hunden med ett sånt förfarande och man som förare/tränare måste bestämma sig för en ”metod” eller stil för att lyckas. 


En av deltagarna på det här mötet på klubben tyckte att vi kunde variera oss lite, och inte bara ”ta likvärdiga tränare” hela tiden. Och som jag just skrev, för mig är det förkastligt, då jag inte gärna betalar en ansenlig summa pengar för en instruktör som har metoder som går stick i stäv mot min ”stil” och det jag redan har lärt mina vovvar. Dock med detta inte sagt att deras metoder är fel! Absolut inte, alla metoder som leder till framgång är rätt (så länge det inte inkluderar våld). En annan person menade att det var så pass kort effektiv tid som varje deltagare fick med sin hund, så hon inte ville slösa tid och pengar att titta på andra ekipage som exempelvis inte sysslade med samma sport som den här personen gjorde. Vi pratade då om att anlita en instruktör som exempelvis kunde drilla oss i lydnad, och eftersom vi är några ekipage som sysslar med IPO så är ju inte den lydnaden identisk med vår svenska brukslydnad…


Det var då jag tänkte; Ska det egentligen spela någon roll? Vi går ju på kurs för att bli bättre hunddressörer, inte efterapa eller kopiera en METOD. Då borde det ju egentligen inte spela någon roll vad det är för moment eller cirkuskonst som vi lär våra hundar, poängen borde vara att klura ut ett bra sätt att hitta kortaste vägen till Rom! Att först se hundindividen, klura ut vad det är för typ av hund, sen ta reda på vad föraren vill att hunden ska utföra och till sist fundera på hur vi tar oss dit. Spelar det då någon roll om vi lär den stänga kylskåpsdörren, stå på ett ben, skicka den i ett framåtsändande för IPO eller hämta tungapporten i svenskbruksets lydnad? Jag tycker inte det. Är jag däremot intresserad av en skräddarsydd metod så kan det vara bra att se hur instruktören går tillväga för att lära ut det till de andra ekipagen i gruppen. Men jag tror aldrig man når särskilt långt med den metoden.


En bra hunddressör för mig är alltså en person som kan SE HUND. Det spelar ingen roll om denne är aktiv som tävlingsmänniska eller inte. Om jag förklarar vad jag vill att min hund ska utföra, hur mitt moment ska se ut när det är klart, så ska en bra hunddressör (tillsammans med mig som förare) kunna klura ut ett bra sätt att ta sig dit. Eller rättare sagt, snabbaste vägen att ta sig dit. För jag vill att det ska gå ganska fort, eftersom ett hundliv inte är alltför långt och jag inte har alltför mycket tålamod. Vissa hundar har helt enkelt inte motor nog än att ta sig till en viss nivå, och det får man acceptera. Andra hundar kan man ta hur långt som helst, för motivationen är enorm.


Det var lite tankar från mig som jag kände att jag var tvungen att sätta på pränt :)

Presentation


Kulla Gulla's kennel - en liten uppfödning av rottweiler.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards