Kulla Gulla's kennel

Direktlänk till inlägg 17 september 2013

Att välja valp...

Av L S - 17 september 2013 19:10

Jag försöker välja med förnuftet. Det går dåligt. Då provar jag välja med hjärtat. Det går heller inge bra. Då låter jag valpköparna välja före, så har jag färre kvar att våndas mellan. Ändå undrar jag, tänker, studerar… Har jag gjort rätt?


Lila hane är sjukt livlig och ”på” då det rör sig. Bra jaktlust, kamplust. Välkroppad och kort. Blå hane går alltid och har något i munnen att bära på. Föremålsintresse. Sen är han så mjuk och fin och gosig, han har otroligt vackra, röda tecken och är väldigt bra vinklad. Också kvick och alert då det rör sig. Röd hane var minst. Nu är han lika stor som de andra grabbarna. Han är pigg och livlig, jagar bollar, löv, hänger i kläder och lektrasor. Bär han på något mjukt så skottar han in så mycket han bara kan i munnen, långt bak, vilket jag gillar. Han har så kort och bred nos så jag nästan är rädd för tångbett (men hoppas inte!). Kommer att få ett jättevackert huvud, fina färger, mörka ögon och kraftig stomme. Sist av grabbarna har vi grön hane. Min hjäretfavvo. Men lugnast av dem. Lite ”tjuren Ferdinand”. Är visst med och leker, men kanske inte startar upp lika snabbt som de andra. Jagar bollar, ja, men lite sansat. Hälsar också på folk lugnt och sansat, utan överdrifter eller underkastelse. Han tänker till lite, verkar det som…


Det är här svårigheten ligger. Jag gillar verkligen honom med hjärtat, men jag vill ju också ha en hund att jobba med och jag föredrar egentligen den lite ”galna”, livliga typen som kastar sig hejdlöst in i saker och ting. Som Grappa är. Som Cragge och Pytte var. Å andra sidan så är mamma Joyce också en väldigt sansad hund tills hon kommer ut på träningsplan eller i skogen. Då är det fullt ös medvetslös som gäller. Men vågar jag lita på att han blir sån? Tänk om jag väljer fel?? Usch vilka våndor. Skulle vilja att han hade ”Gulans” galna sätt att kasta sig in i saker, hennes sjukt bra tillkämpande (redan!), eller svarta tikens som också är väldigt bra och alltid jagar bollar eller har andra upptåg för sig (rymma och klättra är hon väldigt duktig på)…


Ska man överhuvudtaget testa så mycket med så unga valpar? Hur mycket är genetiskt och hur mycket är det upp till mig som förare/ägare att skapa? Enligt ”experter” så är det ca 30% gener och 70% vad man gör det till. Men om kamplust- och jakt-”bägaren” bara är halvfull så går det inte att jobba upp den högre än så. Men kan göra mycket som förare men inte allt.


Jag tror helt enkelt att jag skiter i att tänka så mycket, och låter framtiden få utvisa vem det är av dem som stannar. Slumpen får avgöra, och då är det säkert nån mening med det :)


 
Tröttmössa i lådan efter en hård dag med syskonen.


 

Gonatt!!



 
 
Ingen bild

CC

17 september 2013 21:35

Lotta...har du glömt din berömda magkänsla? Lita på den ;-)

L S

17 september 2013 22:00

CC, jag har alltid gått på den och det har gått bra. Men nu är jag förvirrad... :/ Ska försöka leta rätt på den igen :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av L S - 17 oktober 2013 21:16


Idag blir M-kullen 12 veckor och jag sitter här med endast min Mulle kvar. Maxx flyttade tidigare idag. Mulle har rullat ihop sig på sin bädd nedanför min säng och jag kollar på TV. Utanför faller fösta snön.

Jag är glad över att än en g...

Av L S - 28 september 2013 21:53

Det tog tid, och det har givit mig en hel del huvudbry. Men till slut fick ödet bestämma. Grön hane har valt mig, inte jag honom. Han är den som följer mig som en skugga, så han får stanna, trots att jag inte tycker han är riktigt lika snabb i lek so...

Av L S - 12 september 2013 20:25


En vecka till, sen får jag mitt liv tillbaks :) Missförstå mig rätt - valparna är underbara men kräver en hel del nu då de blivit 7 veckor gamla. Dagarna fylls av allehanda fix med dem, de äter 5 ggr/dag och däremellan är det lek, sömn och upplevelse...

Av L S - 8 september 2013 21:03

---Men vart tar veckorna vägen? Jag borde ha bloggat för länge sedan, men har inte haft tid. Dagarna fylls, förutom av mitt jobb och de vanliga vardagliga sysslorna, med en massa fix med valparna. De börjar bli jobbiga på riktigt nu, och TUR är väl a...

Av L S - 22 augusti 2013 21:48

 Oj vad tiden går! Tyckte det var nyss vi parade Joyce och nu är hennes valpar redan fyra veckor gamla. När jag jämför bilder på dem nu med valpar i den här åldern som jag haft förut så ser jag att det kommer att bli rejäla skallar på dessa :) De har...

Presentation


Kulla Gulla's kennel - en liten uppfödning av rottweiler.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards