Kulla Gulla's kennel

Alla inlägg den 16 januari 2012

Av L S - 16 januari 2012 21:02

Den här bloggen har jag lagt upp för kommande L-kullen. Tanken är att skriva och berätta om valparna och deras utveckling när de väl föds. Idag är det dygn 61 enligt mina beräkningar från bästa parningsdag. Vi får väl se om tjockisen kommer igång tidigare, för hon är verkligen STOR nu :)


Bilden på Hedda tagen idag 16/1 2012.  


I går flyttade Pytte till Chatta, Micke och deras hundar i Gagnef , för att vi skulle få litet lugn och ro här under valpningen. Enligt rapporter så går det jättebra! Skönt!! Man vet ju aldrig med Pytte ;) Och Grappa är hos Karro på kollo under valptiden. Det känns faktiskt som jag nästan inte har några hundar nu då yrvädren är borta. Valplådan är på plats och vi väntar, liksom även Heddas matte Karro som har packat väskan och står resberedd då jag ringer. 


Kombinationen Hedda & Lok är gjord med tanke på arbetande Rottweilers, hundar till framförallt sport i någon form. De ska funka som spår-, sök-, lydnads-, IPO- eller tjänstehundar. För mig är det viktigt att de besitter "motor" såpass mycket att de startar lätt (lättmotiverade) och nästan aldrig ger upp! Hedda kommer från en kull på fem individer där alla är mycket arbetsvilliga och samtliga har ett livligt temperament som man normalt inte ser hos Rottweiler. Alla i hennes kull är MH-beskrivna och mentaltestade. Samtliga har också tävlat i någon form och alla har A-höfter och fyra har ua (0) på armbågar, en med 1-2. En mycket bra kull som jag är väldigt nöjd med!



Det här är ett utdrag från SKK's Avelsdata. Kullen ligger på ett bra HD & ED-index. (Medelvärdet för
rasen ligger på 100, över 100 är bättre och under 100 sämre. Spannet sträcker sig från ca 75-115).  


Lok är ung ännu och har inte hunnit gjort så mycket. Men röntgen är gjord, A-höfter och fria armbågar, MH-beskrivningen (som jag var med och såg) var helt fantastiskt trevlig! Han har också hunnit göra sitt BH-prov och ska tävla IPO1 till våren. Av hans syskon i Tyskland är fyra röntgade, samtliga fria fram och bak, vilket är mycket bra! Hans stamtavla går inte av för hackor. Där hittar man de bästa av tyska arbetslinjer, som pappahund Pit vom Hirtenplatz som är fallen efter legendariska Ambassador von Shambala och på mammans sida har vi bl.a hundar som Orlando vom Hause Neubrand. Jag Har sett Lok i träning flera gånger från han var riktigt ung och jag gillar verkligen det jag ser. Precis en arbetshund i min smak! Jag tror det blir en bra kombination, det känns i alla fall så :)



Spindeldiagram från Loks MH.


Jag återkommer med rapporter då och då härinne, så välkommen igen :) 


Lotta

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Kulla Gulla's kennel - en liten uppfödning av rottweiler.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards